Verbeterde pedagogische kwaliteitseisen 2026


Als gastouder is het essentieel om te voldoen aan pedagogische kwaliteitseisen om kinderen een veilige, stimulerende en ontwikkelingsgerichte opvang te bieden. Deze eisen zijn opgesteld om de pedagogische kwaliteit van gastouderopvang te waarborgen en ervoor te zorgen dat kinderen in een omgeving worden opgevangen die hun groei en ontwikkeling bevordert. Hieronder staan de belangrijkste pedagogische kwaliteitseisen voor gastouders:

 

1.Emotionele Veiligheid:
  • De gastouder creĆ«ert een warme en vertrouwde omgeving waarin kinderen zich veilig en op hun gemak voelen.
  • De gastouder toont respect en begrip voor de gevoelens van elk kind en biedt troost en ondersteuning wanneer dat nodig is.
2. Stimuleren van Persoonlijke Ontwikkeling:
  • De gastouder biedt activiteiten aan die passen bij de leeftijd, interesse en ontwikkelingsniveau van elk kind.
  • Er is aandacht voor de ontwikkeling van zelfstandigheid en zelfvertrouwen van het kind, met ruimte om nieuwe dingen te ontdekken en te leren.
3. Bevordering van Sociale Vaardigheden:
  • De gastouder stimuleert kinderen om samen te spelen, te delen en samen te werken.
  • Er wordt actief gewerkt aan het leren omgaan met anderen, het oplossen van conflicten, en het ontwikkelen van respect voor elkaar.
4. Overdracht van Waarden en Normen:
  • De gastouder draagt actief bij aan het aanleren van waarden zoals respect, verantwoordelijkheid, beleefdheid, en empathie.
  • Er wordt gewerkt met duidelijke regels en afspraken die bijdragen aan een veilige en positieve sfeer binnen de opvang.

Door aan deze pedagogische kwaliteitseisen te voldoen, garandeert de gastouder dat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen in een veilige en stimulerende omgeving, waar ze zich gehoord, gezien en gesteund voelen. Dit zorgt ervoor dat de opvang niet alleen leuk en leerzaam is, maar ook bijdraagt aan de gezonde groei en ontwikkeling van elk kind.

 

Verbeterde (pedagogische) kwaliteitseisen 2026

De overheid wil o.a. de pedagogische kwaliteit van de gastouderopvang verbeteren. In het wetsvoorstel worden 4 pedagogische basisdoelen, die nu al gelden voor kinderdagverblijven en buitenschoolse opvang, opgenomen in de wet voor gastouders. Deze doelen zijn: emotionele veiligheid voor het kind bieden, persoonlijke en sociale kwaliteiten bevorderen en normen en waarden overbrengen. Hiervoor is 2025 als overgangsjaar vastgelegd zodat gastouder ruimschoots de tijd hebben om zich hierop te kunnen voorbereiden voor 1 januari 2026.

 

Hoe helpt het Pedagogisch Boomhuis jou als gastouder? 

Het Pedagogisch Boomhuis helpt je als gastouders met de pedagogische kwaliteitseisen met onze buiten of binnen activiteiten.

  • Bij elke activiteit staat weergegeven welk van de 4 pedagogisch basisdoel of doelen je hierbij toepast
  • De geschatte tijdsduur staat bij elke activiteit weergegeven. Deze tijd is een onderdeel van de 7 uren pedagogische ontwikkeling die je per jaar als gastouder aantoonbaar besteed.
  • Het Pedagogisch Boomhuis kan je gebruiken als onderdeel van het persoonlijk pedagogisch werkplan van de gastouder.
  • Het Pedagogisch Boomhuis als ondersteuning voor de persoonlijke coaching van 3 uren per jaar vanuit het gastouderbureau.

Wil je meer informatie of persoonlijk contact? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder.