Pedagogisch werkplan voor gastouder


Hieronder vind je een voorbeeld van een Pedagogisch Werkplan voor Gastouders. Dit werkplan is algemeen en bevat alle pedagogische basisdoelen van professor Marianne Riksen-Walraven. Dit is niet verplicht, je kunt 1 basisdoel uitzoeken bij het Pedagogisch Boomhuis. Je krijgt dan van ons;

  • Pedagogisch werkplan gastouder voor 1 pedagogisch basisdoel
  • Binnen/ buitenactiviteit gekoppeld aan dit pedagogisch basisdoel
  • Vragenlijst gekoppeld aan dit basisdoel.

Samen met het Pedagogisch Boomhuis voldoe je aan de Pedagogische kwaliteitseisen



Pedagogisch Werkplan Gastouderopvang

Gastouder: [Naam Gastouder]

Locatie: [Adres]

Datum: [Startdatum Plan]

Beoogde leeftijden: [Bijv. 0-4 jaar]

1. Visie en Pedagogische Basisdoelen

Het doel van de gastouderopvang is om een warme, veilige en stimulerende omgeving te bieden waarin kinderen zich op alle gebieden kunnen ontwikkelen. Ik hanteer de vier pedagogische basisdoelen van professor Marianne Riksen-Walraven:

  1. Veiligheid bieden
  2. Persoonlijke competentie ontwikkelen
  3. Sociale competentie bevorderen
  4. Overdracht van waarden en normen

2. Dagindeling

Om structuur en stabiliteit te bieden, volgt elke dag een vaste routine, met voldoende ruimte voor flexibiliteit afhankelijk van de behoeften van het kind.

Tijd

Activiteit

07:30-09:00

Ontvangst en vrij spel

09:00-09:30

Ochtendkring en gezamenlijke start

09:30-10:30

Activiteit (binnen of buiten)

10:30-11:00

Ochtendfruit en drinken

11:00-12:00

Vrij spel/gericht spel

12:00-12:30

Lunch

12:30-14:00

Rustmoment of dutje

14:00-15:00

Activiteit (creatief, taal of motoriek)

15:00-15:30

Middagsnack

15:30-17:00

Vrij spel en afronding

3. Ontwikkelingsgebieden en Activiteiten

3.1 Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

  • Doel: Kinderen leren sociale vaardigheden zoals delen, samenwerken, en emoties uiten.
  • Activiteiten: Spelletjes in kleine groepjes, kringspelletjes, rollenspel. Bijvoorbeeld, samen bouwen met blokken waarbij de kinderen leren samenwerken, overleggen en delen.
  • Evaluatie: Observaties en gesprekken over samenwerking en emotie-uitingen worden vastgelegd en besproken met ouders.

3.2 Taalontwikkeling

  • Doel: Kinderen ontwikkelen hun woordenschat, leren luisteren en zich uiten.
  • Activiteiten: Voorlezen, gesprekjes voeren tijdens het spelen, taalspelletjes zoals woordrijmpjes of zoek- en benoemspelletjes.
  • Evaluatie: Vragenlijst en observaties over het taalgebruik van kinderen, woordenschatontwikkeling en luistervaardigheden.

3.3 Motorische Ontwikkeling

  • Doel: Stimuleren van de grove en fijne motoriek.
  • Activiteiten: Bewegen in de buitenlucht, zoals balspellen, fietsen, springen; binnenactiviteiten zoals puzzelen, tekenen, knippen en plakken.
  • Evaluatie: Observaties van motorische vaardigheden worden genoteerd en besproken met ouders.

3.4 Creatieve Ontwikkeling

  • Doel: Kinderen stimuleren om hun verbeelding te gebruiken en zich creatief uit te drukken.
  • Activiteiten: Knutselen met verschillende materialen, schilderen, kleien en bouwen met blokken.
  • Evaluatie: Regelmatig worden creatieve projecten bekeken en besproken om de voortgang van de creatieve ontwikkeling te volgen.

4. Vaste Rituelen en Overgangen

Om kinderen zich veilig en geborgen te laten voelen, werk ik met vaste rituelen bij het begin en einde van de dag, en bij overgangen tussen activiteiten. Zo zingen we elke ochtend een welkomstliedje en vertellen we voor het slapengaan een rustig verhaaltje.

5. Normen, Waarden en Regels

In de opvang staan respect, eerlijkheid en vriendelijkheid centraal. Kinderen leren om rekening met elkaar te houden, vriendelijk te zijn en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen spullen. Dit gebeurt door te benoemen waarom bepaalde regels er zijn, zoals “We delen het speelgoed met elkaar” en “We helpen elkaar opruimen”.

6. Observatie en Evaluatie

Elke maand observeer ik de ontwikkeling van ieder kind en noteer ik bijzondere momenten of veranderingen. Deze observaties bespreek ik met de ouders tijdens een maandelijkse evaluatie, waarin we de voortgang bespreken en eventuele aandachtspunten of wensen in kaart brengen.

7. Veiligheid en Hygiëne

Ik zorg ervoor dat de ruimte veilig is ingericht en dat materialen regelmatig worden gecontroleerd en schoongemaakt. De kinderen leren hygiënische routines zoals handen wassen voor het eten en na toiletbezoek. Tijdens activiteiten die mogelijk risico’s met zich meebrengen, zoals knutselen met kleine materialen, houd ik altijd toezicht.

8. Samenwerking met Ouders

Ik streef naar een open en regelmatige communicatie met ouders. Ouders worden op de hoogte gehouden van activiteiten, de ontwikkeling van hun kind en eventuele bijzonderheden. Wekelijks ontvangen ouders een kort verslag van wat hun kind die week heeft gedaan en geleerd, eventueel ondersteund met foto’s (met toestemming).

9. Reflectie en Bijscholing

Ik volg regelmatig cursussen om mijn kennis en vaardigheden up-to-date te houden. Door zelfreflectie en feedback van ouders blijf ik mijn werkwijze verbeteren. Mijn doel is om altijd te voldoen aan de pedagogische kwaliteitseisen en het beste te bieden voor de ontwikkeling van elk kind.

Handtekening Gastouder: [Naam Gastouder]
Datum goedkeuring werkplan: [Datum]