
Pedagogische praktijk
De gastouder voert een pedagogisch beleid en organiseert de opvang op een manier die leidt tot, of aantoonbaar bijdraagt aan, verantwoorde gastouderopvang.
De gastouder beschikt over kennis van – en handelt in overeenstemming met – het pedagogisch beleidsplan van het gastouderbureau waarbij hij of zij is aangesloten.
(Conform art. 1.56b lid 1 en 2 Wet kinderopvang en art. 16 Besluit kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang.)
Met de activiteiten en werkwijze van het Pedagogisch Boomhuis kan een gastouder in de praktijk laten zien dat binnen de opvang bewust pedagogisch wordt gehandeld. Dit sluit volledig aan op het persoonlijk pedagogisch werkplan en het pedagogisch beleid van het gastouderbureau, waarin de vier basisdoelen van Marianne Riksen-Walraven centraal staan, zoals vastgelegd in de Wet Kinderopvang:
- Het bieden van emotionele veiligheid
- Het bevorderen van persoonlijke competentie
- Het stimuleren van sociale competentie
- Het overdragen van waarden en normen
Het pedagogisch klimaat vormt in 2026 een belangrijk onderdeel van de kwaliteitsbeoordeling en maakt integraal deel uit van het model inspectierapport gastouderopvang. Het Pedagogisch Boomhuis helpt gastouders om dit klimaat structureel vorm te geven, zichtbaar te maken en te versterken in de dagelijkse opvangpraktijk.
