Pedagogiek; Motorische ontwikkeling


Het Pedagogisch Boomhuis ondersteunt gastouders bij het bevorderen van de motorische ontwikkeling van kinderen door middel van zorgvuldig ontworpen binnen- en buitenactiviteiten die specifiek gericht zijn op zowel de grove als fijne motoriek. Door een activiteit te combineren met een gerichte vragenlijst, helpen we gastouders om inzicht te krijgen in de motorische ontwikkeling van de kinderen en hun aanpak waar nodig aan te passen. Hieronder beschrijven we hoe dit proces in zijn werk gaat en hoe het bijdraagt aan het voldoen aan de pedagogische kwaliteitseisen.

Stap 1: Activiteit voor motorische ontwikkeling

Het Pedagogisch Boomhuis biedt bijvoorbeeld een activiteit waarbij kinderen een parcours volgen dat zowel binnen als buiten kan worden opgezet. In dit parcours worden verschillende motorische vaardigheden aangesproken:

  • Grove motoriek: Het parcours bevat onderdelen zoals balanceren op balken, springen over obstakels, en kruipen onder lage doorgangen door. Deze oefeningen helpen kinderen om hun coördinatie, evenwicht en spierkracht te ontwikkelen.
  • Fijne motoriek: Het parcours kan ook opdrachten bevatten waarbij kinderen kleine voorwerpen moeten oppakken, ergens in moeten steken of vasthouden, zoals kralen oppakken met een pincet of kleine ringen om een staafje schuiven.

Door een mix van activiteiten aan te bieden, krijgt elk kind de kans om verschillende aspecten van zijn motoriek te oefenen, in zijn eigen tempo en op zijn eigen niveau.

Stap 2: Gerichte vragenlijst voor evaluatie en observatie

Na de activiteit vult de gastouder een vragenlijst in, die speciaal is samengesteld om inzicht te krijgen in de motorische ontwikkeling van het kind. De vragenlijst bevat observatiepunten zoals:

  • Evenwichtscontrole: Hoe goed houdt het kind zijn balans bij het lopen over een smalle balk?
  • Coördinatie en behendigheid: Kan het kind goed samenwerken tussen ogen en handen bij het oppakken van kleine voorwerpen?
  • Kracht en uithoudingsvermogen: Heeft het kind voldoende kracht en energie om het parcours af te maken zonder hulp?

Deze vragenlijst helpt de gastouder om op een gestructureerde manier te observeren welke motorische vaardigheden goed ontwikkeld zijn en waar mogelijk extra ondersteuning nodig is.

Stap 3: Reflectie en Aanpassing van de Begeleiding

De resultaten van de vragenlijst worden besproken met het Pedagogisch Boomhuis, zodat de gastouder inzicht krijgt in de motorische voortgang van de kinderen. Aan de hand van de uitkomsten kan de gastouder aangepaste activiteiten of materialen inzetten om specifieke motorische vaardigheden verder te stimuleren. Bijvoorbeeld:

  • Voor een kind dat moeite heeft met balans, kan de gastouder vaker balansoefeningen integreren.
  • Voor een kind dat zijn fijne motoriek verder moet ontwikkelen, kunnen extra hand-oog-coördinatie-oefeningen worden aangeboden, zoals kralen rijgen of spelletjes met kleinere objecten.

Voldoen aan pedagogische kwaliteitseisen

Door deze gestructureerde aanpak zorgt het Pedagogisch Boomhuis ervoor dat gastouders op een verantwoorde manier bijdragen aan de motorische ontwikkeling van de kinderen. De combinatie van de activiteit en vragenlijst maakt het mogelijk om doelgericht te werken aan motorische mijlpalen en bij te dragen aan een holistische ontwikkeling, zoals vereist in de pedagogische kwaliteitseisen.

Deze werkwijze zorgt ervoor dat elke activiteit niet alleen een leuke en leerzame ervaring is voor het kind, maar ook een waardevolle bron van informatie en begeleiding voor de gastouder om de motorische vaardigheden van de kinderen effectief te ondersteunen.